Tuesday, October 2, 2007

Kincir angin di Pulau Layang-Layang

TIDAK ramai yang mengetahui, di Pulau Terumbu Layang-Layang di Sabah, terdapat kincir angin untuk menjana kuasa elektrik bagi kegunaan kem Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan resort di sana.
Ia merupakan yang pertama dibina di negara ini. Kincir itu - setakat ini - mampu menampung beban elektrik sedia ada meliputi pelbagai pam, motor, peti ais dan lampu.
Kata seorang penyelidik sistem tenaga angin di Pusat Tenaga Malaysia, Ahmad Shadzli Abdul Wahab: "Sistem tenaga angin yang mendapat tiupan yang cukup di pulau itu, berupaya menjana tenaga elektrik manakala lebihannya digunakan untuk mengecas bateri dan menjalankan proses penyulingan air laut, kalau perlu.''
Katanya, jika angin bertiup perlahan, set jana kuasa diesel akan mengambil alih tugas-tugas penjanaan elektrik secara automatik oleh sistem bateri selama antara lima hingga 10 minit.
Katanya, apabila angin kuat semula, sistem komputer akan menghentikan operasi set janakuasa diesel secara serta-merta dan menyambungkan tenaga tersebut terus ke grid sebelum disalurkan kepada pengguna.
"Sebuah kipas biasa yang mempunyai ketinggian 30 meter mampu menambah kelajuan angin jika mempunyai ketinggian yang lebih dari itu.
"Lebih-lebih lagi jika tiada halangan seperti bukit, pokok-pokok dan bangunan tinggi yang boleh mengurangkan kelajuannya,'' katanya.
Had laju angin juga banyak bergantung kepada panjang bilah kipas yang biasanya berukuran 12 meter sekaligus menjana lebih banyak tenaga elektrik, jelasnya.
Ahmad Shadzli memberitahu, satu unit turbin angin boleh menghasilkan daripada sekecil-kecilnya 0.5 kilowatt (kw) elektrik kepada sebesar-besarnya 1,000 kw.
"Secara purata, sesebuah kawasan yang mempunyai tiupan angin antara lima hingga tujuh meter sesaat boleh dianggap berpotensi untuk penjanaan tenaga.
"Kelajuan angin hendaklah mencapai sehingga 13 meter sesaat supaya dapat menghasilkan 300 kw elektrik seminit bagi setiap unit kipas,'' katanya.
Keseluruhan pengendalian sistem tenaga angin terdiri daripada loji jana kuasa diesel, komputer, bateri dan kipas. Sistem tenaga angin ini amat sesuai digunakan di kawasan kepulauan. Ini kerana penjanaan elektrik menggunakan diesel akan mengalami masalah setiap kali musim tengkujuh.
Kebetulan pula, tambahnya, tiupan angin yang kencang di negara ini - terutama pada musim tengkujuh (bermula November hingga Februari) - adalah memadai untuk menjana tenaga elektrik.
Menurutnya, kawasan Pantai Timur yang menerima angin dari Laut China Selatan mempunyai tiupan angin lebih kencang berbanding Pantai Barat yang terlindung oleh Kepulauan Sumatera.
Ahmad Shadzli berkata, had laju angin berkait rapat dengan topografi muka bumi dan alam sekitar. Antara ciri-ciri yang mempengaruhi kelajuan angin termasuk kedudukan setiap unit kipas. Lebih tinggi kedudukan kipas tersebut, lebih banyak kuasa yang mampu dijana kerana lebih laju pusingan kipas.

No comments: